Van Uithangbord tot Website

UithangbordIn de historie van de familie Van der Hoeven gaan we terug tot ergens halverwege de 19e eeuw. Dat is althans de periode waarvan wij de eerste documenten en fotomateriaal hebben kunnen achterhalen. Een en ander is ook overzichtelijk te lezen en te bekijken in de Van der Hoeven stamboom. Adrianus Pieter van der Hoeven en Johanna van der Hoeven-Berkhout, de overgrootvader en overgrootmoeder van Giel van der Hoeven en de over- overgrootvader en over- overgrootmoeder van Ronald van der Hoeven moeten volgens de analen destijds gewoond hebben op de Zuid-Hollandse eilanden, ergens nabij Rotterdam. In elk geval werd (over)grootvader Rochus van der Hoeven geboren in 1886 te Hellevoetsluis.

In de 19e eeuw verliep de communicatie nog een stuk eenvoudiger dan vandaag de dag. In 1833 werd één van de eerste grote kranten in de regio Rotterdam opgericht: de nieuwe Rotterdamse Courant. Ongetwijfeld heeft Adrianus Pieter van der Hoeven regelmatig uit deze krant, onder het schijnsel van een dampende olielamp, de toestand in de wereld doorgenomen. Er werd nog gebruik gemaakt van uithangborden met daarop symbolen om aan te geven welke diensten, waren of kunsten ondernemers hadden aan te prijzen. Een kleermaker kon je bijvoorbeeld herkennen aan een grote naald en draad die aan zijn voorgevel hing en iedereen kent natuurlijk 'de gaper', het symbool van een drogisterij. Toen later in 1912 Rochus van der Hoeven het zaakje aan de Oranjesluis in Maasdijk van Kees de Boode overnam, stond er met grote letters op de voorgevel geschilderd: "Westlandsche Brood-, Beschuit- en Kleingoedbakkerij". Rochus van der Hoeven was bakker maar verkocht daarnaast met zijn vrouw Gerritje van der Hoeven-Mostert allerhande kruidenierswaren, waarvan de zwarte, witte en rode brokken voor bij de koffie het meest gevraagd werden. De klanten én de familieleden werden trouw voorzien van levensmiddelen en tussen de bedrijven door was er genoeg tijd over voor een praatje en een luisterend oor.

PC A.P. van der Hoeven (anno 1900)

De communicatiemiddelen zijn door de jaren heen in een rap tempo veranderd, maar het doel blijft hetzelfde: informatie uitwisselen, sociale contacten onderhouden en je diensten, waren of kunsten aanprijzen! Wij, oom Giel en neef Ronald van der Hoeven, nazaten uit de tak van Rochus van der Hoeven, hebben inmiddels in deze 21e eeuw besloten om een eeuwenoude traditie door middel van moderne beschikbare middelen in ere te herstellen. Klanten en familieleden voorzien van levensmiddelen en tussen de bedrijven door tijd zat voor een praatje en een luisterend oor. Met dien verstande dat 'klanten' in dit verband de computergebruikers zijn met wie 'levensmiddelen' (digitale informatie) kan worden uitgewisseld in de vorm van 'een praatje' (e-mail en internet) en 'een luisterend oor' (weblog). De opzet van de vdh-online website is dan ook om een uithangbord te zijn voor vaste klanten én toevallige passanten. Wij wensen alle gebruikers veel plezier met www.vdh-online.nl !

Ronald van der Hoeven en Giel van der Hoeven
- januari 2005 -